Vi har kåret både vinneren av vintersyklistkampanjen og vinneren av beste vintersyklistbilde denne måneden. Gratulerer til Kari Coventry og Åse Lund!

Vinnerne vil fortelle litt om sin sykkelhistorie, fordelene med å sykle hele året og gir gode tips til deg som er nysgjerrig på å teste vintersykling. Som Åse sier: Har du prøvd vintersykling er det ingen vei tilbake!

Åse Lund ble vinneren av fotokonkurransen “beste vintersyklistbilde” for hennes fantastiske ski- og brettsykkel parkert ved Drammen skisenter! Åse viser at selv en alpinmamma kan være kortreist, bærekraftig og kul.

Kjappe fakta om Åse:

Alder: 40 år
Bosted: Underlia i Drammen
Status: Samboer og to barn. Universitetslektor ved USN og kommunestyrerepresentant.
Antall biler: Ingen
Antall sykler: Tre

Kari Coventry vant konkurransen i vintersyklistkampanjen vår som har pågått i samarbeid med Buskerudbyen. Kari har lastet ned og brukt appen og har syklet flere ganger i uka. Vi syntes hun er et forbilde som vintersyklist!

Kjappe fakta om Kari

Alder: 40 år
Bosted: Åskollen i Drammen
Status: To barn på fire og syv år. Jobber halvparten i barnehage og i utdanningsforbundet
Antall biler: En
Antall sykler: En elsykkel

Det er gøy at det tar nesten samme tid hjem med sykkel som med bil i rushen, da hender det går litt sport i å komme hjem før far i huset.

-Fortell litt om historien til sykkelen din? Hvorfor/når du kjøpte den, om den har noen morsomme historier?

Åse: Vi har to el-sykler som vi bytter på å bruke, en Benno Boost og en Benno Remidemi som blei kjøpt i 2020. I tillegg har vi en eldre el-sykkel som kommer godt med når en av de andre er til reparasjon. Boosten ble kjøpt da Greenspeed begynte å ta dem inn etter at vi lenge hadde drømt om en sykkel som kan frakte to barn opp bakkene. Den er også ypperlig når vi vil ta en dukkert i Landfalltjern. Lengste tur hittil er Drammen-Horten med teltutstyr til hele familien.

Kari: I starten var jeg sommer/godværssyklist, men når vi flytta til Åskollen måtte vi velge mellom å kjøpe bil nummer to eller gå all in på elsykkel. Det ble helårssykling og har ikke angra! (Kanskje bare når det kommer veldig mye snø på en gang) den første vinteren sykla jeg med to barn i sykkelvogn austad-åskollen så å si hver dag. Noen kapituleringer i bil, men ikke veldig mange.

Det er gøy at det tar nesten samme tid hjem med sykkel som med bil i rushen, da hender det går litt sport i å komme hjem før far i huset.

Fun fact om vintersykling med barn i vogn er at det blir gøyere baki der hvis man investerer i høytaler og litt lys, skinn i rompa og varmeflasker på de kaldeste dagene! Lydbok og god musikk gjør turen mye mer kuli.

Hva er det som er avgjørende for at du kan bruke sykkel til jobb (hele året)?

Åse: Jeg sykler hver dag. Det eneste som stopper meg er stort snøfall, men da lar også de fleste bilen stå. Veien til jobb er salta om vinteren. Det gjør at det stort sett er bare veier, men saltet fører til ekstrautgifter til reparasjon. Kjede og bremser liker ikke de store saltmengdene. Jeg ønsker meg godt brøyta og syrødde vinterveier. Det er aller best å sykle på. Og en innendørs vaskehall for sykler der de kan stå og tørke hadde løst mye av saltproblemene.

Kari: Avgjørende for å kunne være helårssyklist for meg er å ha el-sykkel, gode piggdekk og jevnlig stell og service (eller sykkel-spa) på greenspeed og godt med tøy. Oppdaga hummerhansker i fjor vinter, og har tidenes støvler som bare tåler alt! Og en utrolig stilig balaklava-lue som dekker over nesa – i ull – uten den blir ti minus litt krise.

Det rare er at det er digg å sykle i kulda! Frisk og deilig start på dagen og man får et så utrolig ufortjent barsking-rykte som jeg selvsagt lever på!

Hva er fordelene med å sykle for deg?

Jeg elsker også muligheten jeg har for å stoppe underveis på vei fra jobb. Ungene er glad i å plukke bær og blomster i grøftekanten, og med sykkel er det ikke noe problem å ta en liten bærstopp på veien.

Åse: Jeg elsker å sykle i alt slags vær. Det er den beste starten på dagen. Og det er praktisk. Det er absolutt raskeste måte å komme seg til jobb på. Og med en lastesykkel er det gøy å utfordre hva man kan bruke en sykkel til. Tre sekker jord, ikke no problem! Jeg elsker også muligheten jeg har for å stoppe underveis på vei fra jobb. Ungene er glad i å plukke bær og blomster i grøftekanten, og med sykkel er det ikke noe problem å ta en liten bærstopp på veien. Ekstra kalde vinterdager der jeg sykler med slalombriller og hjelmen under hetta og prøver å finne votter som er varme nok (vanskelig!) er også en del av sjarmen.

Kari: Fordelene med å velge sykkel fremfor bil nummer to er økonomi, vi sparer penger på dette. Men det er også en klar klima-fordel, hvis fler kunne velge bort bil nummer to for sykkel så ville det bety mye tror jeg.

Har du noen gode tips til en sommersyklist som ønsker å begynne å sykle på vinteren?

Åse: Vintersykling er verdt å prøve! Og har du prøvd, er det ingen vei tilbake. Mitt beste tips er ei jakke med hette som går utapå hjelmen, varme og vindtette votter og buff. Godt regntøy må man også ha når vinterne blir mildere. Lykke til!

Kari:

ingen hører deg hvis du velger å synge høyt i trafikken.

Kjøp deg varme ytterklær/sko – du skal ikke fryse, det er bare teit. Få på piggdekk, lys, refleks, hjelm, safety first – piggdekka gir godt grep, men du må være godt synlig i vintermørket og samarbeide godt med trafikken.

– Siste tips: ingen hører deg hvis du velger å synge høyt i trafikken. Må bare følge litt med på fotgjengere og medsyklister, men synging på sykkel er lov og veldig frigjørende, fler burde gjøre det.

Yes you can, hvis jeg kan så kan virkelig du! Skal innrømme at pendling med to barn i vogn var… tidvis strevsomt, men med bare meg som skal seile ned nordbyveien er det en lek!

Tusen takk til Kari og Åse for et artig intervju med gode bilder!
Premiene er sendt og, og vi takker for deltagelsen og vi heier videre på deres sykkelreise. Dersom du vil følge nyhetsbrevene våre så meld deg inn via linken under.