Sol og sommer er her med late dager, bading og kanskje nyter du en is i skyggen.
Kan dette være et utgangspunkt for å lære gode reisevaner?

Kobla og Buskerudbyen prøver på nettopp dette med vår “Grønn turist i egen by” kampanje, der brukerne blir premiert når de besøker lokale is-butikker, badeplasser, lekeplasser eller bibliotek. Kampanjen er rettet mot barnefamilier og målet er å lære dem gode grønne reisevaner som de kan ta med seg videre når hverdagen kommer. Fokus er kortreise og billige opplevelser og aktiviteter i nærmiljøet. Spis en is og vinn premier 🙂

Kampanjen kjøres i samarbeid med Buskerudbyen der kommunene Drammen, Lier, Øvre Eiker og Kongsberg samt BaneNOR og Statens Veivesen er medlemmer

Konseptet med Grønn turist i egen by

Vi tror at mange ønsker å reise med familien på turer i sommer. Nå som de fleste har opplevd Rhodos og Hellas, Lofoten og Loen, og kanskje funnet ut at harrytur i Sverige ikke lenger er like givende, så ser vi at flere ønsker å utforske de vakre områdene i Buskerudbyen.

Vårt mål er å skape en gøyal grønn kobling mellom de forskjellige tettstedene og byene slik at barnefamilier kan oppdage nye sider ved sitt nærområde. 

I samarbeid med kommuner og turistkontor

Ved å velge mellom ni forskjellige temaer har både store og små severdigheter de kan besøke i sommer. Kobla samarbeider med både kommunene som ligger innenfor Buskerudbyen og med de ulike turistkontorene. Om man ønsker å vite mer om hver enkelt kan man klikke seg inn på linken til de ulike plassene. På destinasjonen er det bare å sanke inn poeng både for turen og målet!

 

Konkurranser for motivasjon

Kobla er opptatt av å jobbe med både interne og eksterne kilder, til at brukeren skal bli motivert til å velge grønt. Belønning og ros, dulting, informasjon og statistikk er noen av disse. Mange blir også motivert av å konkurrere. I kampanjen Turist i egen bytilbyr vi derfor forskjellige type konkurranser. I ukeskonkurransen er det nok å ha deltatt for å være med i trekning av premier, mens hovedvinneren er den som har besøkt flest plasser under kampanjesesongen. Vi kjører også bildekonkurranser, og dette er gøy og populært for de fleste! 

Hvordan endre en vane

Målet med appen Kobla er å bidra på en positiv måte, til at folk tar grønnere reisevalg i hverdagen.  

I klartekst betyr det at vi jobber med å få bilen til å bli litt mindre brukt. Det er ikke enkelt, bilen er både praktisk og gøy (synes noen av oss i hvert fall), og våre bilvaner har kraftige røtter i holdninger og kultur. 

For å endre en vane, må man starte på trinn 1: prøve noe nytt. Det er herGrønn turist i egen by kommer inn! Sommeren er en tid hvor stresset burde være lavere enn ellers. Folk har tid til å sette seg inn i ting! Ved å prøve seg som grønn turist kan man oppdage hvor givende og enkelt det er å komme seg rundt i sitt nærmiljø uten bil. Ved å bli trygg og komfortabel med grønne reiser på sommerstid, tenker vi det kan være enklere å starte høsten på samme måte. Da er det lettere å vite hva som er nødvendig med klær, og lettere å tenke seg hvor frisk man kan føle seg på starten av arbeidsdagen! 

Vi jobber videre med en funksjon i appen som tipser deg om potensielle gode løsninger. Det kan for eksempel være: Vi ser du reiser fra sted A til sted B ofte. 50 meter fra deg er det et busstopp som tar deg dit til samme tidspunkt. Du sparer da “…” Ønsker du å se reiseplanen din? 

 

Sammen med Buskerudbyen håper vi innbyggerne får øynene opp for nye muligheter i de forskjellige byene og prøver ut grønnere reisemåter i sommer.  

 

Vi ønsker alle våre abonnenter en strålende sommer! 

Hold deg oppdatert om Kobla

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Johanne Bergman

Johanne Bergman

Produkt- og markedsutvikler i Kobla AS. Epost: Johanne@kobla.no