Publisert i Drammens Tidende, 5.10.2023:
Når det nærmer seg valg i Norge, iscenesettes en konflikt mellom klima og alt som har med bil å gjøre. Som bilist snakkes du inn i en offerrolle, og den uretten oppfordres du til å rette opp ved hjelp av stemmeseddelen. Nå som valgstøvet har lagt seg, kan vi legge den falske motsetningen bak oss.
Fordi bilen er fantastisk! Den tar deg hvorsomhelst, nårsomhelst, helt uten planlegging. Bilen gjør det mulig å bo billig ett sted og jobbe et annet. Den gjør dermed klassereiser mulig. Den klassereisen kan også markeres overfor omverdenen, ved å oppgradere til BMW.
Som Tracy Chapman synger i sin ikoniske låt, Fast car:
You got a fast car, I want a ticket to anywhere
So I remember when we were driving, driving in your car
Speed so fast, I felt like I was drunk
And I had a feeling that I belonged
I had a feeling I could be someone, be someone, be someone
Eller som 50 cent rapper i sin låt 21 questions:
If I went back to a hooptie from a Benz
Would you poof and disappear like some of my friends?
Girl, it’s easy to love me now
Would you love me if I was down and out?
Would you still have love for me?
Could you love me on a bus?
I Norge er bilen et ekstra lag yttertøy, når været er guffent. Bilen er helt avgjørende for livskvaliteten til folk med forflytningsutfordringer. Den er et gutterom for de som ikke har ett, et pusterom for de som trenger det, og en arbeidsplass for veldig mange. Det vil være umulig å opprettholde det norske kulturlandskapet, breddeidretten, friluftslivet og hyttekosen, uten privatbilen.
Bil er frihet, romantikk og kreativitet.
Bortsett fra når den står i kø.
Da er den bare i veien.
Ifølge ytterpunktene Ståle Sørensen og Næringsforeningen i Drammensregionen, lammes Drammen av bilkø. I hvert fall mellom 08-09 og 15-17. Det tar meg i dag 22 minutter å sykle fra Bragernes og hjem til Konnerud på arbeidsdager klokka 15:30, mot 28 minutter om jeg kjører bil. Som bilist står jeg bom stille inn mot Øvre Sund bru, bom stille i Kreftingsgate og bom stille oppover Konnerudgata. Som syklist tråkker jeg forbi. Sånt kan ikke et bilistvennlig kommunestyre være bekjent av! Byens håndverkere må få komme seg på jobb (eller fakturere for bilturen). Døtre må kunne kjøre fedre til sykehuset. Foodora må fram.
Allerede i fjor sommer forklarte en trafikkoperatør byens uforklarlige køkaos til Drammens Tidende med at «Det kan rett og slett virke som om det er for mange biler på de enkelte steder». Og det kommer til å bli verre. Norges bilpark økte med 100.000 i fjor. I juli i år sto det 13.000 biler på Drammen Havn som venter på å bli tatt i bruk.
Det blir altså mange flere nye biler som lover bilisten frihet uten å kunne holde det løftet, i tiden fremover.
Men ikke skyld på klimatiltak. For sykkelen er ingen trussel mot bilen. Så lenge det heter sykebil, politibil og brannbil, vil bilveien brøytes før sykkelveien vinterstid. Bussen er ingen trussel mot bilen. Så lenge kun Island har lavere befolkningstetthet i Europa enn Norge, vil «bussen» både bli én-seters og selvkjørende før den blir samfunnsøkonomisk lønnsom. Selv ikke byråkratene i Brussel er noen reell trussel mot bilen. Så lenge 7 prosent av sysselsettinga i EU er direkte eller indirekte knyttet til bilproduksjon, kommer vi til å ha fri flyt av nye utslippsfrie biler til Norge.
Mer vei lar seg ikke bygge i denne dalen uten å rive hus og hjem. Flere felt i tunellene tar årevis å prosjektere og bygge. Etter Bjørnstjerne Bjørnsonsgate på Strømsø å dømme, hjelper ikke bredere traséer noe særlig heller. Fire flotte felter bygget for å ta unna makstrafikken er allerede sprengt i ettermiddagsrushet. Nattestid blir de samme fire feltene dragracearenaer.
Om noen år er alle parkeringsplassene på Strømsø borte. Grunneierne ønsker å ha mer lukrative ting på sine sentrumstomter, enn parkerte biler. BaneNor skal bygge boliger på Godsterminalen, der det i dag er pendlerparkeringsplass. Pendlerparkeringen erstattes ikke. Skal du parkere ved en togstasjon i Drammen, er framtidsplanen til BaneNor at du må kjøre til Gulskogen eller Brakerøya.
Utfordringene vi bilister i Drammen står overfor, har ingenting med rødgrønne klimatiltak å gjøre. Bilkøen i Drammen kommer av at infrastrukturen innenfor byens geografiske rammer er sprengt. At parkering blir borte er et resultat av at markedskreftene rår. Hvorfor da klage på sykkeltiltak eller kollektivtransport? Alt som får vekk andre bilister fra veien du selv sitter i bilkø på, eller parkeringsplassen du er på jakt etter, er jo bra!
Hvordan det nye blå flertallet i kommunestyret skal sørge for at forholdene for bilister ikke bare blir enda dårligere fremover, har de ikke avslørt ennå. De har nøyd seg med å love at de skal «…skal få fart på Drammen».
Med det innsalget, hva passer da bedre enn å redusere bilkøproblemet?