Vaner kan være vonde å vende. Særlig andres.
Skal adferd endres er vi avhengig av å komme i posisjon til å påvirke. Vi er avhengig av å fortjene brukerens tillit, og vi er avhengig av å spille inn forslag med rett timing. Kobla bruker maskinlæring i appen til å huske brukerens reisevaner, og så prøves det på små dytt, «nudging» eller dulting på norsk, i forkant av den neste reisen din for å få den til å bli billigere og mer miljøvennlig.
Forskning viser at små vennlige dytt ofte kan være nok til at snøballen begynner å rulle i en mer miljøvennlig retning. Når Kobla informerer hver enkelt innbygger om kostnadene ved deres bruk av bil, altså drivstoff, bompenger, parkering, forsikring, service og verditap, synliggjør vi samtidig besparelsen ved bruk av andre transportmiddel. Men Kobla gir innbyggerne et ekstra insentiv til å reise bilfritt: den gode følelsen. Som i dataspill for øvrig, spiller Kobla på mestring, forfengelighet og tilhørighet. Det er den hjelpen andre alternativer trenger i konkurransen mot privatbilen.
Kobla er et verktøy for å finne ut hvilke virkemidler som virker, overfor hvem. Vårt fokus er hva som skal til for at hver enkelt person gjør arbeidsreisen sin litt mer bærekraftig. I appen har vi mulighet til A/B-testing overfor definerte målgrupper, for å bedre forstå sluttbrukernes motivasjoner og preferanser. Nå som pandemien har satt sine spor i samfunnet og offentlig transport ses i nytt lys, er det viktig å avdekke hva som kan fungere i denne settingen.